BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, April 6, 2011

Bab 7:باب حذف الياء وثبوتها

باب حذف الياء وثبوتها

          (حيث ارهبون اتقون تكفرون أضي   واطيعون اسمعون وخافون اغبدون طرا

Kalimah( 1) = (ارهبون)
Penulisan = dua bahagian dalam satu keadaan,
               =dalam surahالبقرة)(نحل))
 Kalimah (2)= اتقون
Penulisan = lima bahagian dalam satu keadaan.
                  = terdapat dua bahagian dalam surah (البقرة)
واتقون ياالى الباب)(فاياى فاتقون)                 )
=               Satu bahagian dalam surah (النحل)
أن انذروا أنه لا اله الا أنا فاتقون)                  ( 
=              Satu bahagian dalam surah(قد افلح الموءمنون)
(وانا ربكم فاتقون)                
=             Satu bahagian dalam surahالزمر))
(ياعباد فاتقون)              

 Kalimah(3) = تكفرون))
 Penulisan = khas dalam surah البقرة))

 Kalimah(4) = واطيعون))
 Penulisan =mempunyai 11 bahagian,
                  =Satu bahagian dalam surah ال عمران))
               =lapan bahagian dalam surahالشعراء))
=                satu bahagian dalam surahبلزخرف))
               =satu bahagian dalam surahنوح))

    
Kalimah(5) = فاسمعون))
Penulisan = satu keadaan sahaja dalam surahيس))
                     ) (امنت بربكم فاسمعون

Kalimah(6) = وخافون))
Penulisan = dalam satu bahagian sahaja,
                  = dalam surahال عمران))                                    
وخا فون ان كنتم مؤمنين)                 )          
Kalimah(7) = فاعبدون))
Penulisan = terdapat 3 bahagian sahaja,
                   = terdapat dua bahagian dalam surahالانبياء))
(ءناربكم فاعبدون)(لا ا له الا انا فاعبدون)                 
               =terdapat satu bahagian dalam surahالعنكبوت))
(فا يا ي فاعبدون)                
          واخشون لا اولا تكلمون يكذبون اولى دعائى يقتلون مرا)2           )

Kalimah(1) = واخشوة))
Penulisan = mempunyai dua keadaan.
=                satu dalam surah الماءدة))
Contoh = واخشون اليوم-واخشون ولا تشتروا))
            =satu bahagian dalam surahالبقرة))
(واخشونى ولأتم نعمتى)             

Kalimah(2) = ولا تكلمون))
Penulisan = ia terdapat dalam surah الموءمنين))

Kalimah(3) = محذوفات يكذبون))
Penulisan= terdapat dua bahagian,
                 =satu bahagian dalam surah,الشعرأ))(القصص) و
Contoh = انى اخاف أن يكذبون))
                
Kalimah(4) = دعانى))
Penulisan = keadaanya terdapat dua bahagian,
                  = satu bahagian dalam surah(ابراهيم)
Contoh= دعائى ربنا اغفرلى))
               =satu bahagian lagi dalam surahنوح))
Contoh= دعائى الا فرارا))

Kalimah(5) = يقتلون))
Penulisan = terdapat dua bahagian,
              =satu dalam surahالشعرأ))
              =satu bahagian lagi dalam suraالقصص))

           

  (وتشهدون ارجعون ان يردن نكير  ينقذون ماب مع متاب ذرى)3

Kalimah (1) = تشهدون))
        (ارجعون)=                
(يردن)=                
(نكير)=                
(ينقذون)=                
(ماب)=                
(متاب)=                
Penulisan = kalimah tersebut dibuangkan اليأ))
Contoh = terdapat dalam surahبالنمل))
=                    حتى تشهدون))=
            = terdapat dalam surahالمؤمنون))
=(وارجعون)=                    
             = terdapat dalam surahيس))
=(ان يردن الرحمن)=                    (ولاينقذون)=                     
                = Terdapat dalam surahسبأ) و (فاطر))(الملك) و
=(فكيف كان نكير)=                     
                 =Terdapat dalam surahالرعد) )
=(ماب - ومتاب)=                     

وقد هدانى وفى نذير مع نذرى تسلن في هود مع باءتى بها وقرا)4)

Kalimah(1) = هدانى))
Penulisan = terdapat dalam surahالانعام))
Contoh = او تقول لو ان الله هدانى))

Kalimah(2) = نذير))
Penulisan = (نذير)buang dengan besamaنذر) )ia adalah dalam surah الملك))

Kalimah(3) =تسألن))
Penulisan= terdapat dalam surahهود) ))الكهف)
Contoh فلا تسألن ماليس لك به علم) =)فلا تسألن عن شئ))
                
Kalimah(4) = يأتى))
Penulisan = terdapat dalam surahالبقرة))
                  Contoh= يأتى بالشمس من المشرق))


وتشهدون ارجعون ان يردن نكير  ينقذون ماب مع متاب ذرى)5)

Kalimah (1) = تشهدون))
        (ارجعون)=                
(يردن)=                
(نكير)=                
(ينقذون)=                
(ماب)=                
(متاب)=                
Penulisan = kalimah tersebut dibuangkan اليأ))
Contoh = terdapat dalam surahبالنمل))
=                    حتى تشهدون))=
            = terdapat dalam surahالمؤمنون))
=(وارجعون)=                    
             = terdapat dalam surahيس))
=(ان يردن الرحمن)=                    (ولاينقذون)=                     
                = Terdapat dalam surahسبأ) و (فاطر))(الملك) و
=(فكيف كان نكير)=                     
                 =Terdapat dalam surahالرعد) )
=(ماب - ومتاب)=                     


عقاب تردين تؤتونى تعلمنى  والياد انى ترنى وكالجواب جرى)6)

Kalimah      = عقاب))
        (تردين)=                
(تؤتونى)=                
(تعلمن)=                
(الياد)=                
(ترن)=                
(كالجواب)=                
         
Penulisan = terdapat tida bahagian,
Contoh = terdapat dalam surah(ص) و (الرعد)
=(فحق عقاب)=                    فكيف كان عقاب))=
            = terdapat dalam surahغافر))
=(تردين)=                    
             = terdapat dalam surah( صافات)
=(تؤتون موثقا)=                  
               =Terdapat dalam surah يوسف))
=(تعلمن)=                     
                 =Terdapat dalam surahالكهف) )
=(الياد)=(كالجواب)=  




                تفندون وننج المؤمنين وها دالحج والروم واد الواد طبن ثرا
Menghazafkan ya' pada (تفندون ) dalam surah yusuf'
Kataan nazim dia mengtashdidkan jim selepas Nun dalam surah Yunus maka dia tak tambah apa lagi selepasnya. Contoh:
وها دالحج ia adalah menghazafkan Alif selepas kalimah (هاد) pada dua surah(النمل) dengan menatap huruf ya dan surah (الاحتراز)
kataan طبن ثرا adalah menambah nun, kalimah asalnya طاب ثرا
أشركتمون الجوارى كذّبون فأرسلون صال فما تغنى يلى القمرا
Menghafaz ya pada kalimah dalam surah ibrahim dan membahagian 3 tempat dalam surah As-Shura', Ar-Rahman dan As-Shamshu.
Contoh:  من قبل  بما  أشركتمون
Maka Rasam dengan ya' pada kalimah (كذّبون) dalM SURAH Isra' dan Qisas, pada kalimah فأرسلون يوسف أيها الصديق
Abu amru berkata semua ya' di buang begi lafaz dan menatapkan dia dalam al-khata. Contoh:وما تغنى الآيات والنذر - ايرتى الحكمة
أها ننى سوف يؤت الله أكرمنى أن يحضرون ويقض الحقّ اذ سبرا
Mereka menghazaf dalamnya huruf ya'(أهانن - أكرمن) dalam surah Al-fajr
Kata Abu Amru: saya mengupun dalam Mushahaf Ulama atas mengrasam huruf ya' dalam surah Al-Maidah.
فسوف يأتى الله بقول
Mereka menghazaf huruf ya' dalam surah Al-Mukminun
وأعوذ بك ربّ أن يحضرون

إلا فهم وحذفوا إحداهما كور
يا خا طئين والأ ميين مقتفرا
*( إبلا فهم) ditulis tanpa ya dan tanpa alif
-Menghimpunkan dua ya dan menjadikan salah satu daripadanya rumah   hamzah seperti(أثاثارئيا)
Ya  yang mempunyai rumah hamzah ada dua jenis
1. Mengkhususkan tampat(rumah hamzah) contoh  أثاثارئيا)  
2. menunjukkan jamak antara dua ya
Contoh:
خا طئين-والأمين- وخاسئين- ومتكئين-و المسهزثين

من حي يحى و يستحى كذاك سوى

هينىء يهمىء وعليين مقتصراى
 Meletakkan satu ya pada  tiga lafaz
(من حى عن بينه)
  (على أن يحي   الموتى) (والا يتحي)

Dua  sukun daripada keduanya di hazafkan kecuali  kerana asalnya dengan dua ya
وذى الضمير كيحييكم  وسيئة
في القرد مع سيئا والسيء اقتصرا
Jumlah  yang asalnya ditulis dengan dua ya
( يحييكم-ويحيها-ويحيبنى-وحييتم-وسيئة)
Abu Amru Addani:menurut nasihat Ahli Iraq & mashaf yang lain  menulis juga denga dua ya pada() dan ketika keadaan jamak ditulis dengan  satu ya()
3)
ميا يهيا مع السيا بها أ لف
مع يائها رسم الغازى وقد نكرا
 Berkata   sakhawi dan Abu Amru pada
(وهيءلنامن-ويهيءلكم-ومكرالسيأ-والمكرالسي

Berpandang  tempat kalimah ini dalam dalam kitab(هعا السنة)  ditulis dengan alif  selepas ya dan terdapat khilaf dalam ijmak ulamak
4)ياية وبايات العراق بها
ياان عن بعضهم وليس مشتهرا
 terdapat sebahagian dari mashaf I rag pada kalimah() sama ada satu atau jamak dengan majrurkan ya seperti
 و إذا لم تأتهم باية
لولا يأتينا يأية من-ربه
إن الذين كذ بوا
ومانرسل بالايات


Dengan meletakkan dua ya antara alif dan tad an kebanyakkan ulamak yang lain menetapkan dengan satu ya
)والمنششت بهاباليا بلا ألف
وفي الهجاء عن الغازى كذ لك يرء
 pada lafaz(المنشات)  surah Ar-rahman ditulis dengan ya tanpa alif diantara syin dan ta  bagi mashaf Irag bagi    الغازى بن قيي    ) di tulis seperti mana yang ada di dalam kitab



    






0 comments: