BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, April 12, 2011

bab 12:باب رسم بنات الياء والواو



باب رسم بنات الياء والواو

والياء في ألف عن ياء انقلبت   مع الضمير ومن دون الضمير
kalimah :  تشقى – وتعرى – والثرى – وجليها – وبنيها – وآتيكم – وهديني
Syarah : pada setiap akhir kalimah ‘alif’ yang tempatnya ‘ya’ maka ditulis padanya dengan huruf ‘ya’, (asalnya huruf ‘ya’), sama ada huruf itu bersambung dengan ‘dhomir’ ataupun tidak.

سوى عصانى تولاه طغا ومعا   أقصا والأ قصا وسيما الفتح مشتهرا
Kalimah :  - ومن عصانى(في ابراهيم) -  الأقصى(في الاسراء) -  من تولاه(في الحج) -  وضعا(في الحاقة)
 أقصا المدينة(في القصاص ويس)-  سيماهم فى وجوههم(في الفتح)
Syarah : 7 tempat yang disebut di atas ditulis dengn ‘alif’ pada lafaznya.(asalnya ialah ‘ya’). Dan ia bukanlah wajib ditulis begitu.
Pendapat : apabila ditulis dengan ‘ya’ dibaca dengan ‘imalah’, dan apabila ditulis dengan ‘alif’ dibaca dengan ‘tafqim’.

وغيرما بعد ياء خوف جمعها   لكن يحي وسقييها بها حبرا
Kalimah : العليا – والدنيا – والرؤيا – ورؤياك – ورؤياى – والحوايا – وأحيا به – وأحياكم – وأمات وأحيا – ومحياى وهداى
Syarah : semua kalimah di atas ditulis dengan ‘alif’. Dan tidak boleh jika berhimpun padanya 2 ‘ya’. contoh : يحيى – وسقييها  >> يحيا - وسقياها
Abu Amru : pada perkataan يحيى سققيها ditulis dengan 2 ‘ya’.
Abu amru : aku terjumpa pada sebahagian mushaf; madinah dan lebih banyak pada mushaf kufiah dan basriah menulis dengan 1 ‘ya’. (( وسقياها
Makna kalimah : حبرا >> كتب والمحبرة\ >> الحبروعاء \وتخبير الخط>> وتخبير القرأنتحسينه.





كلتا وتترا جميعا فيهما ألف   وفى يقولون نخشى الخلف قد ذكرا
Kalimah :كلتا الجنتين – ورسلنا تترا
Syarah : bersepakat semua mushaf menulis dengan ‘alif’ pada kalimah di atas.
Muhammad bin Isa daripada Nasir : dalam sebahagian mushaf menulis dengan ‘alif’ ( نخشى أن تصيبنا دائرة)
Sebahagian mushaf lagi menulis dengan ‘ya’.

ياء خطايا حذفهم ألفا   وقبل أكثرهم بالحذف قد كثرا وبعد
Kalimah : خطايا
Syarah : pada kalimah di atas terdapat 2 ‘alif’. Apabila ia bersambung dengan ‘dhomir’, ‘alif’ selepas ‘ya’ akan dibuang. Contoh : ينا – وخطايكم – وخطايهم )خطا (
Abu Amru : dibuang ‘alif’ selepas ‘tho’ dalam sebahagian mushaf.
Makna kalimah :  كثراقد >> بالكثرة غلب .

بااليا تقاة وفى تقاته ألف ال   عراق واختلفوا فى حذفها زبرا
Kalimah :  تقية منهم
Syarah : bersepakat mushaf menulis dengan ‘ya’ pada ‘alif’ pada kalimah di atas dalam surah Al-Imran.
Pendapat : Ikhtilaf dalam mushaf Iraqi pada kalimah حق تقاته) ). Pada sebahagian mushaf mengekalkan ‘alif’ dan sebahagian lagi membuang ‘alif’.
Makna kalimah : زبرا >> في مصافهم مكتوب .

يا ويلتى أسفى حتى عاى والى   أنى عسى وبلى يا حسرتى زبرا
Kalimah : على – الى – حتى
Abu Amru : semua mushaf menulis dengan ‘ya’ pada kalimah di atas.
Juga pada kalimahويلتى – وياأسفى – ويا حسرتى – ومتى – وعسى – وأنى  :  يا
Makna kalimah : زبرا >> كتب .

رسلهم وجاء أمر وللر   رجال رسم أبيّ ياءها شهرا جاءتهم
Syarah : di dalam mushaf Abi bin Ka’ab radhiallahu’anh ditulis dengan ‘ya’ pada tempat ‘alif’ pada kalimah ( وللرجال عليهن) dalam surah Al-Baqarah. Dan ( جاء أمر ربك ولما) dalam surah Hud, dan ( وجاءتهم ) disandarkan kepada lafaz رسل ( المؤنث ) yang bersambung dengan ‘dhomir’ ( غائبين).
Contoh : ( جاءتهم رسلهم بالبينات فرودا ) ditulis dengan ‘ya’ selepas ‘jim’ dan ‘alif’ selepasnya.

 وجاءهم المكى وطيب الى أل   امام يعزى وكل ليس مقتفرا جاؤا
Syarah : di dalam mushaf Makki ditulis dengan ‘ya’ yang bersambung dengan ‘dhomir muzakkirin al-ghaibin’.
Contoh : (أباهم – وجاؤا على – فلما جاءهم ما – وعجبوا أن جاءهم منذر  وجاؤا )
Pendapat : dalam mushaf Imam ditulis pada (  طاب لكم من النساءما ) dengan satu ‘ya’ pada tempat ‘alif’. Dan dalam mushaf Madani,Iraqi,Syami semuanya ditulis dengan ‘alif’.
Makna kalimah : يعزى >> ينسب \  مقتفراليس >>  ذلك بمتبع ولا معمول بهليس

الضحى والقوى دحى تلى وطحى   سجى زكى واوها بالياء قد سطرا كيف

Abu Amru : bersepakat semua mushaf menulis ‘wau’ daripada أسماء dan أفعال . Ada 3 tempat ditulis dengan ‘alif’ kecuali 11 tempat ditulis dengan ‘ya’.
Yang ditulis ‘ya’:  وهم يلعبون(الأعراف) – والناس ضحى(طه) – ما زكى(النور) – ضحيها\دحيها(النازعات) – ضحيها\تليها\دحيها(الشمس) – والضحى\سجى(الضحى)  ضحى

0 comments: