BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, April 12, 2011

Bab 30:باب المفردات والمضفات المختلف في جمعها

باب المفردات والمضفات المختلف في جمعها

 من مفرد ومن اضافة ما في جمعه اختلفوا وليس منكدراوهاك
Pendapat Mashaf:
Diambil daripada lafaz Mufrad daripada lafaz yg Mudhafat/yg disandarkan  pada pendapat Qurra’ dari segi pembacaan samada ifrad & jamak dgn ditulis dgn huruf Ta’.Bukanlah dikehendaki setiap apa yg dinyatakan dlm bait iktilaf ataupun pendapat  pada penulisan samada jamak ataupun ifrad
في يوسف ايت معا غيابت قل   فى العنكبوت عليه ايت اثر

Dalam Surah Yusuf pada kalimah :
لقد كان في يوسف واخوته ايات للساىلين
Maka  pada kalimah tersebut ditulis dgn huruf Ta’  beserta kalimah  غيابت  kerana  pada 2 tempat tersebut ada padanya huruf Ta’.
Setiap   yg terdapat dlm Al-Quran maka disebut  ayat yg menunjukkan lafaz ifrad & ha’ dlm Surah Ankabuut’ pada kalimah :
لولا أنزل عليه ايات من ربه
Cara Penulisan:
Ditulis dgn Huruf Ta’
 بينات فاطر ثمرات فى الغرفت اللا ميهات العذاب صراجمالت
Cara Penulisan:
Ditulis dgn Ta’
Pendapat Mashaf :
Berkata Abu Amru’: Sesungguhnya alif selepas  mim yg diisbatkan  pada sesetengah Mashaf & Setengah Mashaf menghazafkannya


Kalimah :
بينت
Ditulis dgn huruf Ta serta hazaf alif
ثمرات
Ditulis dgn huruf Ta
الغرفة
Ditulis dgn alif dlm Surah Saba’
اللات
Dalam Surah An Najm ditulis  dgn huruf Ta’
هيهات
Dalam Surah Mukminun ditulis dhn huruf Ta’

في غافر كلمات الخلف فيه اث  انى بيونس هاء بالعراق ترى
والتاء شام مدنى واسقطه نصيرهم وابن الانبارى فجذ نظرا
Cara Penulisan:
Dalam Surah Ghaffir pada kalimah “ كلمات ada khilaf padanya .Setengah menulis dgn Ta ‘& setengah lagi ada Ha’
Yg kedua pada Surah Yunus  pada kalimah “ كلمات,maka ditulis dgn Ha pada mashaf Iraq .Maka diceritakan pada Ha pada kalimah “ كلماتpada surah Yunus maka ditulis dgn huruf Ta'  pada mashaf Shami & Madani
Berkata Ibnu Anbari’:
Kata Muhammad Bin Isa   pada kalimah “ كلماتditulis dgn Ta pada 3 tempat :
Surah An’aam
Surah Yunus

وفيها التاء أولى ثم كلهم  با لتا بيونس فى الاولى كا عطرا
والتاء فى الانعام عن كل ولا ألف  فيهن والتاء فى مرضات قد خبرا
Pendapat Mashaf:
Ada  dhommir pada  kalimah  pada keduanya seperti mana yg diperkatakan oleh pengarang ianya Rajih’drpd dalil
Pada Kesemua Ta’:dikhabarkan pada setiap Mashaf  atau sebilangannya dan telah bermuafakat diantara mereka  pada kalimah ‘ كلمات .
Huruf Ta  pada Surah An’aam :Semua Mashaf bersepakat pada penulisan
Huruf Ta pada kalimah مرضات dgn ditulis dgn huruf ta
وذات مع يا أبت ولا حين وقل  بلها منات نصير عنهم نصرا
Cara Penulisan :
Pada kalimah وذات  yg mengikut pada bait yg sebelumnya
Kalimah :
ذات الشوكة
Surah Anfaal
ذات بهجة
Surah An naml
ذات لهب
Surah Masad






Pendapat Mashaf :

Berkata Abu Amru  :Tidak disebut pada selebih bab pada kalimah :

ذات الحبك
ذات البرج
ذات الوقود
ذات الرجع

*Semuanya ditulis dgn huruf Ta

 عقيلة اتراب القصاىد فى  اسنى المقاصد للرسم الذي بهرا تمت
Penerangan :
Merupakan Qasidah yg sempurna

تسعون مع ماتين مع ثمانية أبياتها ينتظمن الدر والدررا
Penerangan  :
Diceritakan dari  189 bait /tempat

وما لها غير عون الله فا خرة  وحمده أبذا وشكره ذكرا
ترجو بأرجاء رحما ونعمته ونشر افضاله وجوده
Penerangan :
Bukanlah apa yg telah disebutkan kecuali segala pujian kepada Allah selamanya .


ما شا ن شأ ن مرا ميها مسد دة         
             فقدان نا ظمها في يصر ه عصر
 غريبة ما لها مراة منبهة        
فلا يلم نا ظير من بد ر ها سر ر

 Penerangan:
Pada kalimah شا ن tanpa huruf hamzah manakala, yg kedua dibariskan dgn hamzah yg mati/sakin.


إلي طلا ئع للاغضا ء معتذ ر فقيرة حينن لم تغني مطا لة
                                                                            
كاأوصل بين صلا ت المحسنين ظنا وكا اهجر بين االمهجرين سري

Penerangan:
Diceritakan  sesungguhnya akal yg berfikir .







وعين الرضي عن كل عيب كليلة ولكن عين السجط تبدي المسا ويا                                                           
والهجر القطع , ويروي بالضم , وهو فحش القول , وسري : اي سائر بىنهم قوله :

من عاب عيبا له عذر فلازورا ينجيه من عزماث الاوم متئرا
وانما هي اعمال بنيتها    خذما صفا واحتمال بالعفو ما كدرا
Penerangan:

ان لا تقذ ي فلا تقدى مشا ربها لا تنز رن نز ر أ و تر غر را
Penerangan:
Pada  kalimah القاذا  dgn Zal yg muqjamah yg digugurkan pada huruf ain ‘

ولله  أكرم مامول ومعتد الطافه تكشف الأسواء والضررا
Penerangan :
Sesungguhnya Allah mengangkat darjat kemuliaan hambanya yg mengerjakan amalan yg diperintahkan
Pada kalimah يا ملجاء الفقراء tidak mengira Samada faqir ataupun kaya seseorang itu


انت الكريم وغفار النوب ومن  يرخو سواك فقد أودى وقد خسر                                                                                        
هب لي بجودك ما يرضى متيعا        ومنك مبتغيا وفيك مصطبر
 Penerangan :
Sesungguhnya  kita mulia tetapi tidak mulia ,kita memohon keampunan tetapi tidak diampunkan



                                                        
         


                                                                          
                                                                   
                               


                                                                         
                                                                                                      

























0 comments: