Tuesday, April 12, 2011
Bab 30:باب المفردات والمضفات المختلف في جمعها
باب المفردات والمضفات المختلف في جمعها
من مفرد ومن اضافة ما في جمعه اختلفوا وليس منكدراوهاك
Pendapat Mashaf:
Diambil daripada lafaz Mufrad daripada lafaz yg Mudhafat/yg disandarkan pada pendapat Qurra’ dari segi pembacaan samada ifrad & jamak dgn ditulis dgn huruf Ta’.Bukanlah dikehendaki setiap apa yg dinyatakan dlm bait iktilaf ataupun pendapat pada penulisan samada jamak ataupun ifrad
في يوسف ايت معا غيابت قل فى العنكبوت عليه ايت اثر
Dalam Surah Yusuf pada kalimah :
لقد كان في يوسف واخوته ايات للساىلين
Maka pada kalimah tersebut ditulis dgn huruf Ta’ beserta kalimah “ غيابت” kerana pada 2 tempat tersebut ada padanya huruf Ta’.
Setiap yg terdapat dlm Al-Quran maka disebut ayat yg menunjukkan lafaz ifrad & ha’ dlm Surah Ankabuut’ pada kalimah :
لولا أنزل عليه ايات من ربه
Cara Penulisan:
Ditulis dgn Huruf Ta’
بينات فاطر ثمرات فى الغرفت اللا ميهات العذاب صراجمالت
Cara Penulisan:
Ditulis dgn Ta’
Pendapat Mashaf :
Berkata Abu Amru’: Sesungguhnya alif selepas mim yg diisbatkan pada sesetengah Mashaf & Setengah Mashaf menghazafkannya
Kalimah :
بينت
Ditulis dgn huruf Ta serta hazaf alif
ثمرات
Ditulis dgn huruf Ta
الغرفة
Ditulis dgn alif dlm Surah Saba’
اللات
Dalam Surah An Najm ditulis dgn huruf Ta’
هيهات
Dalam Surah Mukminun ditulis dhn huruf Ta’
في غافر كلمات الخلف فيه اث انى بيونس هاء بالعراق ترى
والتاء شام مدنى واسقطه نصيرهم وابن الانبارى فجذ نظرا
Cara Penulisan:
Dalam Surah Ghaffir pada kalimah “ كلمات” ada khilaf padanya .Setengah menulis dgn Ta ‘& setengah lagi ada Ha’
Yg kedua pada Surah Yunus pada kalimah “ كلمات,maka ditulis dgn Ha pada mashaf Iraq .Maka diceritakan pada Ha pada kalimah “ كلماتpada surah Yunus maka ditulis dgn huruf Ta' pada mashaf Shami & Madani
Berkata Ibnu Anbari’:
Kata Muhammad Bin Isa pada kalimah “ كلماتditulis dgn Ta pada 3 tempat :
Surah An’aam
Surah Yunus
وفيها التاء أولى ثم كلهم با لتا بيونس فى الاولى كا عطرا
والتاء فى الانعام عن كل ولا ألف فيهن والتاء فى مرضات قد خبرا
Pendapat Mashaf:
Ada dhommir pada kalimah pada keduanya seperti mana yg diperkatakan oleh pengarang ianya Rajih’drpd dalil
Pada Kesemua Ta’:dikhabarkan pada setiap Mashaf atau sebilangannya dan telah bermuafakat diantara mereka pada kalimah ‘ كلمات .
Huruf Ta pada Surah An’aam :Semua Mashaf bersepakat pada penulisan
Huruf Ta pada kalimah مرضات dgn ditulis dgn huruf ta
وذات مع يا أبت ولا حين وقل بلها منات نصير عنهم نصرا
Cara Penulisan :
Pada kalimah وذات yg mengikut pada bait yg sebelumnya
Kalimah :
ذات الشوكة
Surah Anfaal
ذات بهجة
Surah An naml
ذات لهب
Surah Masad
Pendapat Mashaf :
Berkata Abu Amru :Tidak disebut pada selebih bab pada kalimah :
ذات الحبك
ذات البرج
ذات الوقود
ذات الرجع
*Semuanya ditulis dgn huruf Ta
عقيلة اتراب القصاىد فى اسنى المقاصد للرسم الذي بهرا تمت
Penerangan :
Merupakan Qasidah yg sempurna
تسعون مع ماتين مع ثمانية أبياتها ينتظمن الدر والدررا
Penerangan :
Diceritakan dari 189 bait /tempat
وما لها غير عون الله فا خرة وحمده أبذا وشكره ذكرا
ترجو بأرجاء رحما ونعمته ونشر افضاله وجوده
Penerangan :
Bukanlah apa yg telah disebutkan kecuali segala pujian kepada Allah selamanya .
ما شا ن شأ ن مرا ميها مسد دة
فقدان نا ظمها في يصر ه عصر
غريبة ما لها مراة منبهة
فلا يلم نا ظير من بد ر ها سر ر
Penerangan:
Pada kalimah شا ن tanpa huruf hamzah manakala, yg kedua dibariskan dgn hamzah yg mati/sakin.
إلي طلا ئع للاغضا ء معتذ ر فقيرة حينن لم تغني مطا لة
كاأوصل بين صلا ت المحسنين ظنا وكا اهجر بين االمهجرين سري
Penerangan:
Diceritakan sesungguhnya akal yg berfikir .
وعين الرضي عن كل عيب كليلة ولكن عين السجط تبدي المسا ويا
والهجر القطع , ويروي بالضم , وهو فحش القول , وسري : اي سائر بىنهم قوله :
من عاب عيبا له عذر فلازورا ينجيه من عزماث الاوم متئرا
وانما هي اعمال بنيتها خذما صفا واحتمال بالعفو ما كدرا
Penerangan:
ان لا تقذ ي فلا تقدى مشا ربها لا تنز رن نز ر أ و تر غر را
Penerangan:
Pada kalimah القاذا dgn Zal yg muqjamah yg digugurkan pada huruf ain ‘
ولله أكرم مامول ومعتد الطافه تكشف الأسواء والضررا
Penerangan :
Sesungguhnya Allah mengangkat darjat kemuliaan hambanya yg mengerjakan amalan yg diperintahkan
Pada kalimah يا ملجاء الفقراء tidak mengira Samada faqir ataupun kaya seseorang itu
انت الكريم وغفار النوب ومن يرخو سواك فقد أودى وقد خسر
هب لي بجودك ما يرضى متيعا ومنك مبتغيا وفيك مصطبر
Penerangan :
Sesungguhnya kita mulia tetapi tidak mulia ,kita memohon keampunan tetapi tidak diampunkan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment