BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, April 11, 2011

bab 10 :


Bab huruf hamzah
1 والهمز الأول فى الرسم قل ألف         سوى الذى بمراد الوصل قد سطرا
قل : semua huruf hamzah di awal kalimah sama ada isim, feel atau huruf yang berbaris di atas ia ditulis dengan huruf alif.
Contoh : آدم – وآزر – وابراهيم اذا – وأولاء – وأولئك – وأملى

2 فهؤلاء بواو يبنؤم به         ويا ابن أم فصله كله سطرا
-          Pada huruf hamzah yang berbaris fathah akan ditulis huruf alif.
-          Pada huruf hamzah yang berbaris dommah akan ditulis huruf wau.
( يا ابن أم   )

3 أئنكم ياء ثانى العنكبوت وفى ال         ىأنعام مع فصلت والنمل قد زهرا
أئنكم
Maka telah ditulis dalam resam ini adalah huruf yang mempunyai harkat iaitu huruf
-          ي
Ianya terdapat dalam surah
-al anam
-alnamlu
-al fusshilat
-           

4  وخص فى أئذا متنا اذا وقعت         وقل أئن لنا يخص فى الشعرا
أئذا متنا
Dalam surah Al-Waqiah sahaja ditulis dengan huruf ya’.
Contoh : أئذا متنا وكنا ترابا

5 وفوق صاد أئنا رسموا         وزد اليه الذى فى النمل مدكرا
أئنا
Huruf kedua dalam surah alshod..
Contoh : لمبعوثون  أئنا
Dalam surah
-al-soffat
-al-namlu



6  أئمة وأئن ذكرتم وأئفكا         بالعراق ولا نص فيحتجرا
 أئمة – أئفكا
Huruf hamzah ditulis dengan huruf ya’di antara huruf hamzah dan huruf mim pada 5 tempat.
-          Surah Al-Anbiya’ : أئمة الكفر – أئمة يهدون
-          Surah Al-Qasas : أئمة ونجعلهم – أئمة يدعون
-          Surah As-Sajjadah : أئمة يهدون بأمرنا
-          Surah Yassin : أئن ذكرتم
-          Surah As-Shoffat : أئفكا آاهة

وقوله بالعراق : أى بماحص أهل العراق رسمت الياء فى هذه الألفاظ

7 ويومئذ ولئلا حينئذ ولئن         ولام لف لأهب بدر الامام سرى
ويومئذ – لئلا – حينئذ – ولئن
Huruf hamzah ditulis pada empat lafaz huruf ya’ dalam Al-Quran.
Contoh: من خزى يومئذ – لئلا يكون للناس – وأنتم حينئذ تنظرون –لئن لم تنته
Pada perkataan لام ألف   dihazafkan huruf laif selepas huruf mim.
Contoh: لام لف
المراد بالبدر مصحف عثمان رضى الله عنه, أى ضياء رسمه سار الى بقية المصاحف.

 8 وفى أنبئكم واو وبحذف فى الر         رءيا ورءيا ورءيا كل الصوار
أنبئكم – رءيا – ورءيا – ورءيا
Ulama telah bersepakat mengatakan hamzah yang kedua di dhommahkan, pada  قل اؤنبءكم
pada surah al-imran…

Pada pendapat  Abu Amru: selepasnya mempunyai huruf hamzah dan huruf alif pada
اؤءنبءكم

9 والنشأة الألف المرسوم همزتها           أو مدة وبياء موئلا ندرا
النشأة – موئلا
ينشئ النشأة - surah Al –Ankabut
وأن عليه النشأة  - surah An-Najm
ولقد علمتم النشاة  - surah Al – Waqiah
Huruf alif selepas huruf syin pada semua mashaf ditulis dengan huruf hamzah.

موئلا  - surah Al – Kahfi. Ditulis huruf ya’ selepas huruf wau.

10 وأن تبوآ مع السوآى تنوأ بها          قد صورت ألفا منه القياس برا
تبوآ – تنوأ
Ditulis huruf alif selepas huruf wau.
أن تبوأ باثمى – surah Al – Maidah
لتنوأ باعصبة – surah Al – Qasas



11 وصورت طرفا باواو مع ألف          فى الرفع فى أحرف وقد علمت خطرا
Huruf alif ditulis dengan huruf wau dan huruf alif selepasnya dengan syarat tempat itu berbaris dommah.
Contoh : وصوورت

12 انبؤا مع شفعؤا مع دعؤا بغا     فر نشؤا  بهود  وحده  شهرا   
Huruf yang ditulis dengan huruf alif(ا)dan (و)
أنباؤاماكانو-surah Al-An’am dan surah As-Syua’ra
من شركائهم شفعاؤا-Surah Ar-rum
وما دعؤاالكافرين-Surah Al-ghofir
فى أموالنا ما نشؤا-Surah hud
Perkataan(الدعأ)dalam surah Hud berubah-rubah kerana wazan,Dalam surah Hud ada satu perkataan (شهرا)sahaja dalam surah Hud.




13 جزاؤا حشر وشوري والعقود معا      في الولين ووالي حلفه الزمرا
وذلك جزاؤاالظالمين -surah Al-Hsyr
انماجزاؤاالذين يجاربون -surah Al-Maidah
Kedua-duanya pada awal surah.
Khilaf pada surah Az-zumar dalam tulisan (وذلك جزأ المحسنين)



14                    طه عراق ومعها كهفها نبؤا      سوي براءه قل والعلمؤا عري
Di gambarkan  padanya  hamzam,wau dan alif selepasnya pada
Mushaf al-iraq(ال اراق)
وذلك جزااؤامنتزكي(سوره طه)
فله جزاؤالحسني(سوره الكهف)
Hamzah itu berbaris depan,seperti dalam asal kaedah sesungguhnya digambarkan hamzah ,wau ,dan alif selepasnya pada keseluruhan al-quran.
(الم ياءتكم نبؤالذي)   (قل هو نبؤا عظيم)   (نبالذين من قبلهم)    (سوره التوبه)
Sesungguhnya perkataan  (نبا) ditulis dengan huruf ba (ب) dan alif (ا)
Tulisan pada resam  (الشام)
Perkataan  (من عباده العلماء)    (سوره فاطر)
Digambarkan  perkataan (العلماء)  huruf wau, hamzah dan alif selepasnya pada mashaf Iraq dan sham.


15 ومع ثلاث الملا في النمل اول ما     في الموءمنين قتمت اربعا زهرا
Digambarkan padanya hamzah ,wau ,dan alif selepasnya
(فقال الملؤل) ----- (سوره المؤمنون)
(يا ءيها الملؤا اني القي الي كتاب كريم ) (يا ايها الملؤا اختوني) (يا ايها الملؤا ايكم)------(سوره النمل)
Tidak sama pada lafaz  (الملاء)  dengan ada alif dan tidak ada wau.

16 وتفتا مع يتفيا والبلاء وقل     تظما مع اتوكا يبدا انتشرا
Di gambarkan padanya hanzah ,wau ,dan alif selepasnya
(تفتؤا تذكر)سوره يوسف 
(بلاؤامبين) سوره الدخان  
(يتفيؤا ظلاله)سوره النحلي
Dimana sahaja terdapat perkataan  (يبدؤا الحلف)




17يدرا مع علماء يعبا الضعفا     وقل بلاء مبين بالغا وطرا
Di gambarkan padanya  huruf hamzah, wau ,dan alif selepasnya
(ويدرؤا عنها العذاب )سوره النور  
(قل ما يعبؤبكم رب)سوره الفرقان   
(علماء بني اسراءيل)سوره الشعرا   

Kata Abu Amru : Dalam mashaf asli al-iraq mempunyai wau dan alif pada selepasnya
Katanya lagi :  (علماء بني اسراءيل)  mempunyai alif tetapi tidak ada yang tertulis separtu pada hari ini
Sesungguhnya telah disebut dahulu oleh ulama yang lebih arif dengan adanya alif dan lam dimatikan
(الضعفاء)  kerana wazan dan dinasabkan huruf  (ف)  kerana hal keadaan.




18وفيكم شركاء ام لهم شركا     شوري وابنا فيه الخلف قد خطرا
Di gambarkan padanya huruf hamzah dihujung perkataan dirofoqkan dengan huruf wau,dan alif pada selepasnya
(الذين زعمتم انهم فيكم شركاؤا)سوره الانعام  
(ام لهم شركاؤا شرعوا لهم من الذي)سوره الشوري 

Berselisih pendapat padanya :  ditulis pada sebahagian mashaf ada huruf wau , dan alif pada selepasnya,dan sebahagian lagi tidak ada wau padanya tetapi ada alif padanya seperti  (شركا) سوره الشورا

19 وفي ينبؤا الانسان الخلاف ينشؤا     وفي مقنم بالواو مستطرا
Kalimah:ينبؤا الإسان 
Penulisan:iaitu khilaf juga pada ( الإسانينبؤا (dalam surah (قيامة).tetapi pada setengah mushaf dengan (و)dan(أ)selepasnya dan pada setengahnya pula dengan tanpa (و)dan(أ)pada kalimah          (أو من سؤا في الحلية)pada surah(الزخرف
 Kata abu amru dalam satu kitabnya(المقنع)pada ( من ينشؤااو)surah(الزخرف)dan padaينبؤا) ) surahالقيامة))dengan (و)dan(ا) pada kesemuanya.

20       وبعد را براؤا الواو مع الف       ولؤلؤا قد مضي في الباب معتصرا
Iaitu bersepakat dalam kesemua mushaf resam pada kalimah,         
(أنا براؤا متكم) pada surahالمتهنة) )degan (و( selepas (ر)dan (ا)selepas(و).pada kalimah (  ولؤلؤا  )degan tambah padanya(ا)selepas daripada(و).





21ومع ضمير جميع اولياء بلا     واو ولا ياء في مخفوضمه  كثرا
Berkata Abu Amru semua hamzah selepas alif akan bersambung dengan dhomir padanya,Jika dia berbaris bawah rumah alif itu ya,Jika dia berbaris dhomah ,maka rumah alif itu wau.
Jika hamzah itu baris fathah maka dia tidak ada gambarnya atau (rumahnya)
Berkata Abu Amru banyak mashaf ahli Iraq dalam surah al-baqoroh ,al-anam ,al-azhab ,dan al-fussilat,selain wau dan bukan huruf (ي)



22وقيل ان اولياؤه وفي الف البناء     في الكل حذف ثابت جدرا

Kalimah:(أولياؤه)
Penulisan:sesungguhnya (و)yang dihazafkan daripada firman allah
(إن أولياؤه)dari surah al-anfal,dan pada menunjukan kepada pembuangan (و)itu tiada ada mushaf yang bersepakat.

Dan ketahuilah kamu lafaz ini tidak disebut oleh abu amru pada kitabnya(المقنع)katanya alif itu ada pada sebutan, sebelum hamzah tidak ditulis pada kesemua pada sebelum ini kalimah(أوليؤهم)dan yang menyerupainya.Dan pada keseluruhan lafaz dan kesemua mushaf.Dan katanya pada (جدرا)dengan hazaf alif untuk mengetahui tempatnya demi menghapuskan kemungkinan untuk disebut  selepasnya.













0 comments: