BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, February 23, 2011

Bab 3:ومن سورة مريم عليها السلام الى سورة ص

خلقت واخترت حذف الكل واختلفوا     بلا تخف نافع تساقط اقتصر

Kalimah : خلقت,واخترت
Penulisan:Tidak diletakkan alif(ا)sebelum huruf kaf(ك)
Contoh : 1)وقد خلقتك من قبل
              2) وأنا اختر تك فاستمع
Kalimah :تخف 
Penulisan : Setengah mashaf dengan huruf alif(ا) dan setengah lagi tanpa alif
Contoh :لاتخف دركا
Kalimah :تسقط
Penulisan : Riwayat نافع daripada mushaf madani seperti baqi mushaf dengan dibuangkan
                 huruf alif (ا)
Pendapat : لفظ ناظم  : Terkeluar kalimah لاتخف dengan huruf Ta( ت ) dan terkeluar juga
                                     لايخفdengan huruf Ya




يسارعون جذاذا عنه واتفقوا     على حرام هنا وليس فيه مرا

Kalimah : يسارعون
Penulisan : Riwayat قالون dan daripada mushaf madani seperti bagi mushaf yang lain
                     dibuangkan huruf alif(ا)
Contoh : يسارعون فى الخيرات
Kalimah : جذاذا , حرام
Penulisan : - Pada kalimahجذاذاdiletakkan alif(ا)diantara huruf (ذ)
-          Pada kalimahحرام pula,diletakkan huruf alif(ا)dengan telah disepakatkan
Oleh semua dalam semua penulisan
Pendapat : -       Dalam surah Al anbia tidak diletakkan huruf alif padanya
-          Riwayatnya tidak padanya syak dengan membuang huruf alif (ا)dan asalnya(مرأ)
Dengan panjang dan pendeknya dengan darurat

Contoh :   1 ) فجعلهم جذاذا
 2 )                              وحرام على قرية




وقال الأول كوفى وفى أولم     لاوا وفى مصحف المكى مستطرا
Kalimah : قال
Penulisan : Mushaf ahlikuffah(اهلي الكوفه) dengan diletakkan huruf(أ) dan pada bagi mushaf
                    dibuangkan huruf(أ)
Pendapat : Dikaitkan dengan kalimah (قال) yang pertama terkecuali daripada kalimah (قال) yang   
                     kedua.
Contoh : 1) Dalam surah (الانبيأ) (قال ربي يعلم القوم)
                2) Dalam surah (الانبيأ) (قال رب احكم بالحق)
Kalimah : اولم
Penulisan : Tidak dituliskan mushaf (مكة) pada kalimah (أولم) dengan tanpa (و) dan penulisan
                    pada bagi mushaf diantara huruf (ء) dan huruf(ل)
Contoh : أولم ير الذين كفروا


معاجزين معا يقاتلون لنا        فع يدا فع عن خلف وفى نقرا
Kalimah : معاجزين,يقتلون
Penulisan : Riwayat (نافع)daripada mushaf (المدنى)seperti baqi mushaf lain dibuangkan huruf(أ)
                     pada kalimah diatas
       
Contoh : 1)  معاجزين
                2) للذين يقتلون
Kalimah : يدافع
Penulisan : Daripada (خلف)ada khilaf dalam setengah mushaf pada kalimah (يدافع)diletakkan
                     Huruf(أ)dan baqi setengah lagi tidak diletakkan huruf(أ)

Pendapat : Riwayat (نافع)hazaf salah satu daripada dua wajah
Contoh : ان الله يدافع




وسامرا وعظاما والعظام لنا      فع وقل كم وقل ان كوف ابتدرا
Kalimah : وسامرا,وعظاما,والعظاما
Penulisan : riwayat bagi (نافع)daripada mushaf (المدنى)seperti baqi mushaf dibuangkan huruf(أ)
                     Daripada tiga kalimah tersebut selepas (السين)(والظأ)
Contoh : 1)سامرا تهجرون
                2)فخلقنا المغة عظاما
                3)فكسونا العظام
Kalimah : كم
Penulisan : pada mushaf(الكوفي)ditulis dengan tanpa (أ)seperti yang diberitahui oleh (الناظم)
                     Pengarang kitab dan dikaitkan dengan diletakkan yang awal (بمصاحبة كم)dan yang
                      Kedua(بمصاحبة ان).Pada baqi mushaf dua huruf ditulis dengan kekal(أ)
Contoh :قال كم لبستم



لله فى الاخرين في الامام     وفي البصري قل أليف يزيدها الكبرا

Kalimah : kalimah(لله)ditulis dengan alif(أ)pada   (جلالتين) dalam mushaf imam dan mushaf basri
                  Dan dihazaf keduanya (جلالتين)dalam mushaf Hijazi,Kufi,Syami
Pendapat : -الأخرين  tanpa alif (أ)
                    -sepakat daripada mushaf-mushaf atas huruf yang pertama tanpa (أ)sebelum (ل)dan terkecuali daripada( ل)
Contoh : 1) سيقولون لله قل أفلا تتقون
                2) وسيقولون لله قل فأنى تسحرون
             3) سيقولون لله قل أفلا تذكرون

            


سراجا اختلفوا والريح مختلف      ذرية نافع مع كل ما انحدرا

Kalimah : سراجا , والريح
Penulisan : Ada pendapat pada dua kalimah (سراجا) dan (الريح) setengah mushaf ditulis dengan (أ) selepas huruf (الرأء)  رdan (أ) selepas (ي) dan setengah musbhaf lagi menghazafkan huruf (أ)
Pendapat : - ابو عمرو dalam kitab (المقنع) ditulis daripada mushaf dengan sanadnya kepada nafi’ dalam surah  pada kalimah (سراجا) dengan buang (أ) kemudian disebutkan dalam bab apa yang ada pendapat padanya mushaf (الأمصار) dengan sanadnya kepada (ناصر) dalam surah (الفرقان) dalam kalimah (سراجا) dengan khilaf keduanya
-(سراجا) pada kalimah ini ada dua pendapat, hazaf bagi Imam Nafi’ pada salah satu daripada dua wajah.
-pada kalimah (الريح) disebutkan dalam bab pertama disanadkan kepadanya dengan buang huruf (أ)
-dan disebutkn dalam bab ini semua sepakat atas mushaf (الأنصار) disanadkan kepada (ناصر) dalam surah (الفرقان) yang ditulis dengan hruf(أ)
-pada kalimah (الريح) ada dua pendapat ,
      * نافع menyebut dengan khilaf
      * ناصر menyebut dengan tetap dan yang asal
Contoh : 1)وجعل فيها سراجا وقمرا منيرا
               2) وهو الذى يرسل الرياح بشرا
Kalimah : ذرية
Penulisan : -Diriwayatkan oleh نافع dalam mushaf  المدني seperti bagi mushaf yang lain tidak ditulis (أ) selepas (ي)
-semua kalimah (ذرية) tidak kecuali.
Contoh : 1) هب لنا من أزواجنا وذرياتنا
2)حملنا ذرياتهم
وننزل النون مكى وحاذف فا       رهين عن جلهم مع حاذرون سرى

Kalimah : وننزل , فارهين , حاذرون
Penulisan : -pada kalimah (وننزل) dalam surah الفرقان dengan dua (ن) pada mushaf (المكية), dengan (ن) yang satu seperti baki mushaf.
-dan kalimah (حاذرون) (فارهين) dalam surah (الشعرأ) dengan buang (أ) pada banyak tulisan dan pada (أ) sedikit tulisan
Pendapat : سرى berpendapat buang (أ) pada (حاذرون) sepertimana pada kalimah (فارهين)
Contoh: 1) ونزل الملائكة تنزيلا
              2)نا لجميع حاذرون  وإ
              3) وتنحتون من الجبال بيوتا فارهين



والشام قل فتوكل والمدين ويأ       تيننى النون مكى به جهرا

Kalimah : فتوكل
Penulisan : -Pada mushaf (الشامي) dan (المدني) pada kalimah (فتوكل) dengan (فاء) عاطف (sementara)
                  -dan pada المكى)) dan (العراق) ditulis dengan huruf (و)
Pendapat :  mengucapkan dengan huruf (فاء) pada kalimah (فتوكل)
Contoh : فتوكل على العزيز الرحيم
Kalimah : ويأتيننى
Penulisan : Pada mushaf (المكى) dalam surah (النملي) ditulis dengan dua (ن) dan baki mushaf dengan satu (ن)
Pendapat : نافع mengucapkan dengan dua (ن) pada lafaz (ويأتيننى) dan dibuangkan huruf (ل)
Contoh : أو ليأتيننى بسلطان مبين



آياتنا نافع بالحذف طائركم      وادارك الشام فيها اننا سطرا

Kalimah : آياتنا , طائركم , وادارك
Penulisan : Riwayat (نافع) daripada mushaf (المدني) seperti baki mushaf yang lain dalam surah (النملي) dengan buang huruf (أ) yang selepas huruf (ي) dan (طا) dan (د)
Contoh : 1)جاءتهم آياتنا مبصرة
               2)قال طائركم عند الله
               3)بل ادارك علمهم
Kalimah :  إننا
Penulisan : Dalam surah (النملي) ditulis dengan dua huruf diantara dua (أ) pada semua mushaf, dan keduanya menunjukkan dua (ن) pada mushaf (الشامي) dan gambaran huruf (ي), huruf (ء) dan huruf (ن) dan selainnya.
Contoh : إننا  لمحرجون




معا بهادى على خلف فناظرة      سحران قل نافع بفارغا قصرا

Kalimah : بهادا , فناظرة , سحران
Penulisan : Pada kalimah بهادا dalam surah (النملي) dan (الروم) dan pada kalimah (فناظرة) dalam surah (النملي) dan kalimah (سحران) dalam surah (القصاص) setengah mushaf ditulis dengan (أ) dan setengah mushaf ditulis tanpa (أ)
Pendapat : قصرا (أ) pada kalimah  berpendapat pada dibuang hurufnya, dan dikekalkan (أ) yang diantara (س) dan (ح)
Contoh : 1) وما أنت بهدا العمى
                2) فناظرة بم يرجع
               3) وقالو سحران تظاهرا
Kalimah : بفارغا
Penulisan : Riwayat (نافع) daripada mushaf (المدني) seperti baki mushaf yang lain pada kalimah (فارغا) dibuang (أ) yang pertama.
Pendapat : (قصرا) : (أ) pada kalimah (فارغا) selepas (غ) kekalkannya kerana ganti pada tanwin.
Contoh : فؤاد أم موسى فارغا



مكيهم قال موسى نافع بعلي       ه آيت وله فصاله ظهرا
Kalimah : موسى
Penulisan : Dalam surah(القصص)pada kalimat (موسى)tidak ditulis(و)عاطف(sandaran) pada mushaf(المكية)dan ditulis dengan (و) عاطفpada baqi mushaf
Contoh : وقال موسى ربي أعلم
Kalimah : عليه, فصاله
Penulisan : Riwayat(نافع)dalam mushaf (المدانى)seperti baqi mushaf yang lain dalam surah (العنكبوت)pada kalimah(اية)ditulis tanpa(أ)selepas(ي)dan dalam surah(القمان)kalimah(فصاله)ditulis tanpa(أ)selepas huruf(ص)
Pendapat : Dikaitkan dengan (الناظم)pada kalimat(اية)terkecuali daripada selainnya dalam surah dan dhomir dalam (قوله)menunujukkan atas(نافع)
                   -(قوله ظهرا)daripada (نافع)menghazafkan(أ)pada dalam dua kalimah
Contoh :1) لول أنزل عليه اية
                2) فى عامينوفصله




نصاعر اتفقوا تظاهرون      ويسألون بخلف عالم اقتصرا


Kalimah : تصاعر
Penulisan : Dalam surah (القمان)  semua mushaf bersepakat menghazafkan huruf alif ( ا ).
Contoh :  خدك لناسولاتصاعر

Kalimah : 1) تظاهرون
               2)وىسالون    
                 3)            عالم   
Penulisan : Riwayat daripada (نافع) dalam mushaf (المدنى) seperti bagi mushaf yang lain pada kalimah  (تظاهرون) pada surah (الاحزاب) dibuang huruf (ا).
                   : Pada kalimah (ىسالون) pada setengah mushaf dikekalkan (ا) diantara (س) dan (ل) dan setengah  mushaf   lagi  menghazafkan (ا)
                   : Dalam surah (سبا) ditulis dengan tanpa (ا) pada semua mushaf.
Contoh : 1) ازواجكم والانى ثظاهرون
                 2) يسالون عن ابنا كم
                 3) عالم الغىب




للكل باعد كذا وفى مساكنهم      عن نافع ونجازى قادر ذكرا
Kalimah :  باعد
Penulisan : Pada kalimah () dalam surah () ditulis dalam semua mushaf dengan buangkan ()
Contoh :ربنا بعد

Kalimah : 1)مساكنهم
                  2)ونجازى
                   3)قادر
Penulisan : Diriwayatkan (نافع) sepertu selainya pada hazaf huraf (ا) pada kalimah (مساكنهم) dan (نجازي) .Dan  dalam surah (يس) pula kalimah (يقادر) pada setiap mushaf hazaf (ا) daripada (نافع).

Contoh : 1)لقد كان لبسا فى مساكنهم
                 2)هل نجازى الا الكفور
                 3)بقادر على ان ىخلق مثلهم




كوف وما عملت والخلف فى فكهي        ن الكل آثارهم عن نافع أثرا

Kalimah : وماعملت
Penulisan : Pada kalimah (وماعملت) dalam surah (يس) ditulis mushaf (الكوفي) dengan tanpa huruf (ه) dan baqi mushaf ditulis dengan huruf (ه)
Contoh :وماعملت ايديهم

Kalimah :فكهين
Penulisan : Pada kalimah (فكهين) pada surah (يس) (الدخان) (الطور) setengah mushaf menulis dengan (ا) dan pada setengahnya tidak menulis (ا) selepas huruf (ف) pada semua mushaf.

Pendapat : (قوله اثرا) ditukarkan daripada (نافع)
Contoh : في شغل فكهين





0 comments: